True Grit

Jeff Bridges är väl nu mer än någonsin på tapeten. Med filmer som Iron Man, Tron Legacy, Crazy Heart och sist men inte minst True Grit klamrar han sig fast i den s.k "a-list" actors listan. Denna lista är för många fånig och meningslös men det är ett sorts "hjälpmedel" för att hålla reda på vilka kändisar som är längst fram i rampljuset.
Ja hur som helst, jag personligen lägger ingen vidare värdering i hur populära skådespelare är utan snarare hur bra de är. Jeff Bridges är bra och han förtjänar att få uppmärksammas.

True Grit nominerades för 10 oscars (ja jag tjatar mycket om oscars jag vet :P men det är trots allt filmvärldens motsvarighet till nobellpriset) men fick den alla dessa nomineringar för att den förtjänade det eller kanske var det brist på bra andra filmer? Om Wolfman var den enda filmen som gjordes år 2010 skulle den ju vinna alla oscars, det får ni fundera på själva.


True Grit av bröderna Ethan och Joel Coen är faktumed en remake på klassikern med samma namn från 1969 med John Wayne. Den är faktiskt förvånandsvärt lik originalet och ibland får man känslan att man kollar på samma film fast restaurerad. Lite småändringar här och där men i stort sett samma film.



Poster från originalfilmen med John Wayne.

Mattie Ross är en 14-årig flicka vars fader blivit dödad av boven Tom Chaney. För att få Tom fångad och ställd till rätta anlitar hon sheriffen Rooster Cogburn (Jeff Bridges) som av ryktet skall vara en man med "true grit" lite halvtaskigt översatt till "en tuffing" men visar sig dessutom vara både enögd och alkoliserad.
Mattie insisterar på att följa med Cogburn på sin jakt och efter många om och men blir det så. En annan man vid namn LaBeouf (Matt Damon) som också är på jakt efter Tom sluter upp med sällskapet och tillsammans ger de sig ut på en lång och farofylld jakt.



Rooster Cogburn och Mattie Ross ur remaken.


Filmen är rolig, fartfylld och underhållande. Bra skådespel även om jag kanske inte tyckte Matt Damon var klockren. En värdig remake, de har fått med den riktiga vilda western-stämningen. Ja vad mer ska jag säga, på det hela en underhållande film. Jag ångrar inte att jag såg den på bio, väl värt pengarna.

Jämför man underhållningsvärde, produktion och alla aspekter blir mitt betyg 7/10.




P.S var länge sedan jag såg en dålig film, tack och lov... Får kväljningar bara jag tänker på the wolfman eller skyline.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0