I am Number Four

Ja denna filmen har ni kanske hört talas om "Jag är nummer fyra" yeeah coolt värre, om man är fem år.
Haha detta börjar bra, det första jag gör efter att ha berättat titeln på filmen är att såga den.
Jaja jag ska försöka vara rättvis :P




Regisserad av D.J Caruso (nej han är inte disc-jockey), vilket framgår av affischen här är regissören.
Han regisserade filmen Disturbia från 2007 som jag av ren slump egentligen såg i förrgår och den gillade jag verkligen. Så ja utgångspunkten var ju bra också, dessutom Michael Bay mannen bakom filmer så som Pearl Harbour och armageddon mf. Frågan dock är om fler kockar gör en bättre gryta, logiskt sett borde svaret vara ja men tyvärr inte denna gång.

John Smith är del av någon utomjordisk ras som endast har 9 överlevande som har flytt till jorden.
En annan utomjordisk ras är ute efter dem, fråga mig inte varför. De är också numrerade och de elaka utomjordingarna måste döda dem i nummerordning, fråga mig inte heller hur detta kommer sig.
Det kanske framgick men i så fall var det inte väldigt tydligt. Jaja hur som helst har de tre första blivit dödade och de är nu ute efter nummer fyra (filmens titel blev nog nu lite mer förståbar för vissa).

John Smith som han heter lever med sin beskyddare och flyr mellan stad till stad för att inte bli hittad och dödad.
De flyr till en ny stad och John börjar skolan där. Här börjar klichéerna hagla, quarterbacken och hans underhuggare mobbar skolans plugghäst och John försöker skydda honom. John blir sedan kär i Sarah som är quarterbackens ex och bla bla.
John upptäcker sedan att hans händer kan lysa och skjuta och grejer.
Till slut hittar Mogadorianerna honom (de elaka utomjodingarna) vilka förövrigt är helt löjliga.
Tänk er voldemort från harry potter blandat med agent smith från Matrix och gör honom efterbliven så har ni en mogadorian. John måste sedan slåss för sin överlevnad och sin kärlek.


Oh yeah inbyggda ficklampor. Detta har ingen annan.. oh wait, Iron Man...

Ja den här filmen har mycket gemensamt med andra screenplay disneyfilmer.
Klichéeiga, töntiga och barnsliga och detta är naturligtvis inget undantag.
Ni som såg Percy Jackson och åskviggen eller nåt (orkar inte ens kolla upp det riktiga namnet)
kan förvänta sig en film i exakt samma anda.

Min vän som såg filmen med mig låg bokstavligen på rygg i biostolen och höll för ögonen för han tyckte filmen var så usel och den andra bredvid mig ville att filmen skulle ta slut efter halva så han kunde gå hem.
Jag själv satt bara och skrattade åt hur löjlig jag tyckte den var.
Trots allt detta var den faktiskt ganska underhållande från stund till stund men inte tillräckligt för att kompensera för all... disney-ness.


Ja som ni säkert har räknat ut blir det inget vidare betyg. 4 av 10 är det längsta jag kan sträcka mig och det är ifall
man tar filmen för vad den är, en barnfilm gjord av disney.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0