King's Speech

Filmen om Kung George VI av det brittiska imperiet. Hans far George V dör och hans två söner är de rättmätige tronföljarna. Edward den äldsta sonen tar över tronen och tar kunganamnet Edward VII men visar sig vara en ovillig monark. Efter mindre än ett år abdikerar kungen för att kunna gifta sig med en kvinna som tidigare varit gift två gånger. Som överhuvud för kyrkan och konung är det omöjligt att ha ett sådant giftemål varav han abdikerar, till fördel för sin kärlek. Next på tur till tronen står prins Albert som är en ännu ovilligare monark. Stammning har så länge han kunnat minnas förhindrat honom att tala flytande och hålla tal och nu står England på randen till krig med Nazityskland. Kung George VI (som albert tar som kunganamn) står inför sitt livs viktigaste tal till nationen och bara en man kan hjälpa honom med den uppgiften, talpedagogen Lionel Logue. Kung George och Lionel får ett märkligt vänskapsband och den före detta australiensarens oortodoxa metoder verkar sakta men säkert ge effekt, men kommer det ge tillräckligt med effekt för att inte Kung George VI ska göra sig till åtlöje för hela folket och tappa allt sitt förtroende.

Jag måste säga att efter att ha sett filmer som Mamma Mia, the last legion och Bridget Jones dagbok tyckte jag att Colin Firth (Kung George VI) var en ganska kass skådespelare, om inte annat en person som inte passar för de roller han gör, här hittar han dock rätt mer än någonsin och om jag sagt att han var en dålig skådis tar jag genast tillbaka det. Han är en lysande skådis! I alla fall när han gör de roller som passar honom.
Geoffrey Rush (Lionel Logue) är också perfekt i sin roll som den oortodoxa talpedagogen.

Fantastiska karaktärsskildringar, smarta dialoger samt en sann 1930-talsstämning gör filmen intressant, trovärdig och fångar ens uppmärksamhet.

Om inte den här filmen vinner en oscar den 27:e Februari (den är nominerad till 12, med all rätt i mitt tycke) så ska jag äta upp min hatt. En annan film som är nominerad till 5 oscars är black swan som också är brilliant, jag tänker inte recensera den här men om ni får chansen så se den, fantastisk film.


Betyget för "The King's Speech" blir 8,5 av 10, en film som sätter ribban högt för filmåret 2011.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0