Gränsen och Dinner for Schmucks

Jag är dålig på att göra nya inlägg ofta men det beror delvis på att jag inte sett någon film intressant nog att skriva om så här kommer några random tankar om några av de filmer jag sett på senaste.

Gränsen; den svenska filmen om gränssoldater som äventyrar sig in i det nazityskockuperade Norge av olika skäl (skulle spoila filmen om jag avslöjade). En av soldaterna blir tillfångatagna och det slutar med ett hejdundrande fritagningsuppdrag.
Förvånandsvärt bra och välgjord film. Bra skådespeleri och hyfsat intressanta karaktärer, bland annat en galen finne som tjänstgjort i det finska vinterkriget och en äcklig tysk officer som får mig och tänka tillbaka på Christoph Waltz och rollen som överste Hans Landa i Inglorious Basterds. Jag tänkte säga att han förtjänade en oscar för den rollen men när jag kollade upp det så var det faktiskt han som fick den :P Jag är inte alltid ute och cyklar verkar det som.
Gränsen har mycket att bjuda på och är förvånandsvärt osvensk i sitt utförande, vilket är possitivt tycker jag.

Betyget blir någonstans 6,5-7 av 10


Sen såg jag dinner for schmucks med Paul Rudd och Steve Carell. En komedi om en kille (Paul Rudd) som för att bli befodrad skall hitta ett pucko att bjuda med på en fest med företagets pampar (syftet med puckot är att alla skall skratta åt honom). Tim (Paul Rudd) råkar köra på Barry som springer ut i gatan för att rädda en död mus.
När Barry erbjuder Tim 10 000 dollar för att inte väcka åtal mot honom trots att det var han som blev påkörd vet Tim genast vem han ska ta med på middagen. Men Barry tar fel på dagarna och dyker upp hos Tim en dag innan.
Och för en person som Barry tar det inte mer än en dag att förstöra nästan hela Tims liv.


Rolig, puckad och pinsam komedi. Ibland håller man för ögonen för man inte klarar av alla pinsamheter.
I övrigt ganska lättsam men också med ett par känslosamma inslag, en del clichéer och en hel skopa skratt.

Betyget 6 av 10





Hej jag är världens sötaste Hund :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0