Världen bästa filmer i hela världen.

Detta är ju en fråga som aldrig tar slut "vilken är din favoritfilm?" För en filmknarkare som mig själv är detta en ganska svår fråga. Det är få filmer som gör ett sk. lasting impression per år men eftersom åren går blir det ju till slut ganska många. Dessa är filmerna som jag njöt mest av att se på och som jag under min tid på jorden uppskattades mest rent underhållningsmässigt.

"Random person - "Varför är inte Shawshank redemption, Forest Gump och Inception med hurrpa-durp?"
Ja de är bra filmen det kan jag hålla med om men detta är en högst personlig lista och jag utgår inte från den allmänna uppfattningen av dessa filmer utan helt och hållet min egen. För er som bara bryr er om den allmänna betygsättningen rekommenderar jag IMDB:S lista över 250 bästa filmer.

Så alltså, mina egna all time favoritfilmer:

American beauty
The last samurai
Seven
Gran torino
The king's speech
Indipendence day
Inglorious basterds
The dark knight
Fight club
Gladiator
The prestige
The illusionist
The butterfly effect
Black swan
Sagan om konungens återkomst
The social network
The matrix (den första)
Sagan om ringen filmerna
De första star wars filmerna.
The social network
War of the worlds
300
Rush hour
Borat



Lite kommentarer då om min lista. Vissa av de här filmerna kan ses som lite omotiverade, varför är tex 300 med?
300 är överdriven, förlitar sig på mastiga specialeffekter, överdrivet våld och fåniga oneliners men faktumed att
det är den enda filmen jag sett mer än en gång på bio och jag skulle när som helst kunna sätta på den och tycka den var underhållande. Dessutom har den ju prytt min blogg i många år.

The Matrix? Ingen annan film vrider våran syn på världen mer och faktumed att trots att det är en actionfilm har den blivit ikonisk och var revolutionerande för hela filmbranshen på många olika sätt. Plus att det helt enkelt är en väldigt bra film.

Independence day? Såg den första gången när jag var runt tio år kanske och var den filmen som gjorde att jag fick upp ögonen för hela sci-fi genren och än idag älskar jag filmen.

Rush Hour
? Två kulturer frontalkrockar och det skapar naturligtvis en hel del roliga situationer.
Jackie Chans stunt-trick och roligt koordinerade fightscener är också något man bara hittar i hans filmer.
Rakt igenom spännande, rolig och underhållande.

Borat? Borat gjorde att hela världen fick upp ögonen för fördomar och värderingar som fortfarande konstigt nog existerar. Den här filmen är politiskt genialisk men framför allt fruktansvärt, fruktansvärt rolig.


De filmer från min lista som förmodligen skulle kunna hamna på en seriös lista är bland annat
American Beauty, Gran Torino, The Prestige, Seven, Fight club med mera och dessa filmer har ju verkligen allt.
Intressanta och indragande personskildringar med bra skådespeleri. Bra regi och produktion, över lag bra och snyggt gjorda. Oförväntade tvister och indragande handling. Ja mycket bättre än så blir det verkligen inte.


Så det var min lista och varje nästan varje år tillkommer någon film. Kommentera jättegärna och berätta vilka era favoritfilmer är och kanske varför. Jag har naturligtvis inte heller sett alla filmer från tex IMBD:S lista så fill me in! Vad har jag missat?

Tack för mig och på återsèende :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0