The Rite



Ritualen som den heter på svenska har faktiskt också en svensk regissör nämligen Mikael Håfström, mannen bakom filmer som ondskan, room 1408 och derailed.
Han tar sig an en lite egen tolkning av exorcisten, och missförstå mig inte nu för de har inget gemensamt men det är nästan omöjligt att göra en film om exorcism utan att bli jämför med just The Exorcist som är lite av en skräckklassiker.

Michael Kovak är född och uppväxt i en kristen släkt och han har alltid vetat att han skulle hamna inom antingen en begravningsbyro eller prästyrket. Hans moder dog när Michael var ung och han har fått en ganska särpräglad syn på religion och livet över huvud taget. När han väl bestämmer sig för att ta sig an prästyrket håller hans tro på att svika honom och han skriver ett brev till överordnade präst och ber om att få sluta. Svaret från fader Matthew blir inte vad Michael hade tänkt sig och istället för att sluta skickas han till rom på en två veckors exorcismkurs i ett sita försök att återväcka hans tro. I rom fortsätter han att motsätta sig allt han blir lärd och han skickas till fader Lucas som är en praktiserande exorsist. En verklighet långt bortom vad han hade kunnat förväntat sig uppenbaras och när självaste fader Lucas blir besatt är det upp till Michael själv att välja om han ska tro på djävulen eller inte.


Jag skulle vilja dela upp skräck i två egna subgenrer; splätterskräck och thrillerskräck.
Till splatterskräck hör filmer som scream, saw, fredag den 13e och the final destination och är en av de värsta typerna av film. Zombiegenren hör väl dit också kan man säga men jag vill endå låta den stå lite för sig.
Sen till den sortens skräck som jag faktiskt gillar och tycker är bra, det jag själv kallar "thrillerskräck" och till den tillhör paranormal activity, the orphan, omen, the ring och så klart denna.
Sen har vi genren jag vill spy på - skräckkomedi, suck. Med filmer som scary movie osv får den ögonen att vilja vända ut och in på sig själva.

Hur som helst, som jag sade tillhör the rite den typen av skräckfilm jag gillar och för er som gillar skräckfilmer med lite tanke och komplexitet är detta något jag skulle kunna föreslå. Anthony Hopkins som spelar father Lucas hittar verkligen rätt i sin karaktärsskildring och är fantastisk, men det är iofs den typen av roll han byggt upp sin karriär med.

Sen vet jag att det finns många halvfanatiska ateister där ute och den här filmen kan nästan ses som kristen propaganda, man måste tro på gud för att kunna besegra djävulen osv. För mig är detta inget problem, exorcistfilmer bygger ju trots allt på den grunden.


Betyget blir 7,5 av 10. Spännande, välgjord och ganska tankeväckande, i alla fall runt ämnet religion även om det så klart är en helt påhittad film. En ganska stabil skräckrulle helt enkelt.

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0