The Roommate



The Roommate är en thriller från i år med det banala temat rumskamrat. I teorin är det ett ganska smart tema, det som vi tar för givet och är alldagligt gör oss trygga och bara tanken på att tex ens bästa vän skulle vara en psykopat ger upphov till obehag. En teori som baktände i filmen "the happening" där Mark Wahlberg springer runt och är rädd för vinden och är i mitt tycke en av 2000-talets mest misslyckade filmideer men det är en helt annan historia.

Sara Matthews ska börja på universitet och flyttar in i en studentbostad i anknytning till skolan.
Hon vet inte innan vem hon kommer dela lägenheten med men det visar sig vara Rebecca, en helt till synes normal och jättetrevlig tjej. Allt eftersom Sara börjar skaffa fler vänner och till och med en pojkvän som är så cliché att man vill slå sig för pannan, blir Rebecca allt mer svartsjuk. Det tar ett tag innan Sara inser att hon är Rebeccas enda kamrat och psykotendenserna uppenbarar sig en efter en. Är allt vad det ser ut att vara på ytan och vad händer när ens bäste vän blir ens värste fiende?

En ganska underhållande thriller som faktiskt var positivt överasskande. Jag hade hört att den skulle vara ganska värdelös och på imbd har den endast 4 i betyg men för mig fungerade den kanske bättre än för majoriteten.
Hur som helst höll den spänningen uppe enligt skräckkonstens alla regler och för mig var den intressant hela vägen.
Lite klichéer här och var och ibland lite förutsägbar men det kan man nog leva med.
Till och med den allt för vanligt förekommande skräck-duschscenen var med (utan att avslöja mer än så).

Blanda The Shining
och American Pie så är det ungefär det här du får. En helt ok thriller som enligt mig är i alla fall lite underskattad. Man ska dock inte förvänta sig något av den mer än en sevärd kvällsunderhållning.

Mitt betyg blir 6 av 10. Lite för mycket hollywood men endå över lag intressant och sevärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0