Nyckeln till frihet

Eller The Shawshank Redemption som originaltiteln lyder är den bästa filmen genom alla tider, anserman på imdb.com eller i alla fall de över 440 000 som röstat och gett den 9,2 av 10 i medelbetyg.

Man ska akta sig för att förvänta sig för mycket av en film och det känndes nästan som en liten besvikelse för mig, visst filmen var väldigt bra men kanske inte den bästa genom alla tider. Kanske såg jag den i fel ordning, numera är vi fullproppade med prison break och så vidare så konceptet känns inte så nytt men faktumed att det antagligen var det när den kom, jag kanske är för ung för den helt enkelt.

Men nu ska jag inte vara sån för en fantastisk film var det, helt klart. Andy Dufresne (Tim Robbins) hamnar i fängelset Shawshank dömd för att ha mördat sin fru och hennes älskare, ett brott han egentligen inte begick.
Han bekantas ganska snart med fängelset och allt vad det innebär, en stäng och kristen fängelsedirektör men som dock inte skyr några medel för att då det han vill. Vid hans sida finns captain Hadley - den mest hårdhjärtade fångvaktaren som världen någonsin skådat, han skrider genast till verket och slår ihjäl en av de nya fångarna, för att han grät.
Andy blir med tiden mer och mer hemmastad och skaffar en del vänner bla "Red" (Morgan Freeman) som är en hejare på att skaffa saker in till fängelset. Men mycket mer döljer sig under ytan på Shawshank än vad som märks från utsidan och Andy gillar inte situationen.

Lysande skildring av livet för fångar och korrumptionen inom fängelset.
Filmen är gripande, spännande, hemsk och vacker, allt i ett, nästan som en hamburgare med skeléhallon.

Trots allt en väldigt bra film som jag inte på något vis ångrar att jag såg men jag tycker inte den var spektakulär som i "bästa någonsin i hela världen" eller "omöjlig att slå" så betyget blir 4 av 5. Nu kanske ni tycker jag var orättvis och dömde den utifrån andras bedömningar men faktumed att jag hade antagligen satt samma betyg endå, man vet när man sett en fempoängare.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0