Waterloo

Har lite skrivartorka, orkar inte skriva en till filmrecenssion och då tryter det i skrivaridélagret.
Jaha vad har jag sysslat med idag då (fjortisblogg here we go) har gymmat för första gången efter sjukdomen, kändes rätt bra faktiskt, hoppas att det fortsätter så. Har spelat datorspel som heter imperial glory, är skoj.
Har spelat spel på facebook också. Så händelserik har min dag varit.

Jaja det här kommer jag ingen vart på så kan lika gärna berätta om en film jag såg nydligen.

Waterloo från 1970-talets början är faktiskt en av de bästa skildringar av napoleonkrigen jag sett.
Filmen handlar om hur Napoleon förlorar tronen för att sedan återta den och försöka återerövra europa igen och filmens höjdpunkt är då så klart slaget vid waterloo. Du kommer aldrig se en film med fler statister, kostymer och vapen än detta. Numera tar man ett gäng soldater, runt 20 kanske och sedan kopierar man dem i en dator för att få det att se ut att vara många men på 70-talet gick inte detta, alla personer du ser i filmen är riktiga skådespelare med riktig rekvisita. Ta en titt på det här klippet och notera antalet statister och kostymer som krävdes:


Ett klipp till för den som vill spoila lite mer av filmen.



Som ni ser själv är filmen otroligt påkostad och att ha tillverkat alla kostymerna måste tagit en hundra år och 3000 indiska barnarbetare minst.

Fantastiskt bra film och inte minst trovärdig. Hela slaget och filen är gjord att vara som de historiska händelserna så trovärdig är väl det minsta man kan kalla filmen. Fantastiskt skådespel och så vidare.

Det är alltid svårt att sätta betyg på krigsfilmer då handlingen ofta har en tendens att bli lite tunn, jag tycker personligen inte att det spelar någon roll i det här fallet men jag vet att alla inte är så fascinerade av stora slag som jag är. Men på det stora en väligt brafilm.

4,5 blir betyget men det är inte långt från att tippa till en femma så ta och kolla in den här filmen tycker jag.

Kommentarer
Postat av: Radiopojken

Radiopojken är en blogg som börjar ta sig in på listorna genom att kritisera bloggfjortisarna. Och självklart mycket vardag.. Kika in och tyck till.



Http://Radiopojken.blogg.se



Mvh

2009-09-23 @ 03:34:00
URL: http://radiopojken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0