Star Trek (från 2009)

En kort recenssion av nya star trek.

Handlingen utspelar sig i början av spock och kirks liv och karriärer och kan väl ses som en prequal till serierna på tv. Jag har iofs aldrig sett speciellt mycket av serierna men jag har väl iaf en hum om vad det är för något.
Jag vet inte om det kommer leda till en mer rättvis eller mer orättvis recension att jag inte sett de gamla avsnitten men om någon har synpunkter är det bara att klaga på.

Ett av människoimperiets skett befinner sig vid ett svart hål och utfarandes kommer ett gigantiskt rymdskepp med fientlig inställning. Det stora skeppet börjar snart att bombardera det lilla skeppet med farliga projektiler.
Kaptenen på the federation-skeppet åker över till det andra skeppet för att förhandla och "den blivande" kirks pappa tar över befälet. Kaptenen blir dödad och kirks pappa bestämmer sig för att skicka iväg alla andra i räddningskapslat medans han själv stannar på skeppet för att ge de andra tid. Under detta får den nye kaptenens fru värkar och kirk föds, lagom tills hans pappa gör ett kamikazeanfall med skeppet.

Nu får man se Kirk på jorden och i 20-årsåldern typ. Han går ett universitet för att likt hans far bli rymdskeppskapten. Spock är också där (man får en del bakgrundshistoria till varför de båda är där men jag vill inte avslöja för mycket). Snart visar det sig att Vulkan (Spocks hemplanet) är under anfall och de båda kastas in i deras första rymdäventyr tillsammans.

Intressant film, och bra måste jag säga. Skådespelet kan jag väl inte direkt klaga på heller, de gör ett bra jobb.  Zachary Quinto som är mest känd för sin roll som Sylar i Heroes spelar Spock men utöver det är det inte en speciellt stjärnspeckad rollista.

Ja vad ska jag mer säga, en äventyr/action/sci-fi med en del nostalgikänslor och rätt bra handling.
Bra specialeffekter även om det inte förekommer i överdrivet stor skala.
Stabil och bra film, gillar man genren tycker jag man ska kolla in denna.

Betyget blir 3,5 av 5



Kommentarer
Postat av: Gustaf Lindgren

Tog de upp rumtiden i filmen? :D

2009-10-15 @ 23:17:56
Postat av: Anonym

Nää inte direkt :P

2009-10-17 @ 02:45:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0