The Happening

The Happening från 2008 är den kände skräckregissören M. Night Shyamalans senaste verk.
Med ett imponerande gauge av filmer som sjätte sinnet, unbreakable och signs tar M. Night klivet ut i filmvärlden som en respekterad och omtyckt regissör. Han gör sedan filmen "The Village" som blir smått hypad, oh ännu ett mästerverk av M. Night tänkte de flesta. Filmen var välgjord och spännande men ganska lam och som resultat blev de flesta rätt besvikna.
Efter The Village kom en film som heter Lady in the water som jag inte kan utala mig om då jag inte sett den men den har fått i princip samma betyg som hans förra film.

The Happening från 2008 kan jag i alla fall i allra högsta grad uttala mig om för den såg jag precis.
Med en rätt imponerande rollista med namn som Mark Wahlberg och Zoey Deschanel (som jag skrivit en del om i tidigare inlägg) plus Night som regissör var jag rätt förväntansfull. Och ni som följer den här bloggen någorlunda vet att när jag skriver så där kan det bara betyda en sak, att filmen suger och det var precis vad den gjorde också.

Central Park - New York, allt är till synes normalt men plötsligt stannar alla upp, det verkar nästan som tiden frusit.
En kvinna sitter på en parkbänk med en väninna och plötsligt plockar väninnan ur sin hårnål och sticker sig själv i halsen, en efter begår alla människorna i parken självmord.

Elliot Moore (Mark Wahlberg) är en biologilärare på en högskola i New York och får höra nyheten om en eventuell terroristattack i form av biologiska gaser i central Park. Alla lärare samlas och bestämmer sig för att skicka hem eleverna för dagen. Elliot själv beger sig hem för att se så att allt är ok med flickvännen Alma (Zoey Deschanel) och tillsammans bestämmer de sig för att ta tåget till Philadelphia och vänta ut terrorn.
Resan får dock ett abrupt slut, tåget stannar mitt i ingenstans då Philadelphia också blivit angripet av gasen och de tvingas ta sig vidare bäst de kan på egen hand.

Några av de kvarvarande tågresenärerna bildar grupper och vandrar mot närmsta lilla by för att söka skydd mot gasen som endast verkar härja där det finns stora folkmängder.
Ganska snart inser sällskapet att gasen inte är utsläppt av terrorister utan av naturen själv.
Naturen själv har skapat en självförsvarsmekanism mot sin värsta fiende - människan, och nu är självaste vinden männsklighetens nemesis.


Jag kan tänka mig att tankarna gick ungefär så här när Night kom på manuset - "Hmm vad finns runt om kring oss dagligen som människor tar för givet men som jag skulle kunna göra till en hemsk plåga, som i Alfred Hitchcocks "Fåglar" ja jag kommer bli kultförklarad efter detta"
Tanken kanske var bra men utförandet katastrofalt. Aldrig någonsin under filmen satt man och bet sig på naglarna eller var nervös, man brydde sig knappt om karaktärerna över huvud taget.

Nej det här kan man verkligen kalla ett magplask, en påkostad b-film är vad jag skulle kalla detta.
Detta är inte filmen som man kommer minnas M. Night Shyamalan för och ärligt talat skulle jag helst inte vilja minnas den här filmen alls.

Betyget blir 2 mordiska vindpuffar av 5, spännande till och från men över lag en dålig film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0