Drag me to hell

Jag har under helgen varit på Borås spelkonvent aka BSK och som ni kanske vet tar det va 6-7 timmar med bilen dit.
Vad ni däremot inte visste var att jag var förberedd, japp iphonen var laddad med diverse filmer och en av dem var den relativt nya skräckrullen "Drag me to hell".

Drag me to hell är förutom en rätt hygglig skräckrulle också en hyggligt äcklig skräckrulle, letar du efter inspiration till en eventuell framtida bulemi behöver du inte söka längre, spyorna haglar och inte allt för sällan i huvudrollens ansikte. Filmen är lite som ett potpuri av Exorcisten och Peter Harrysson efter en julmiddag med det svenska konservköttet från 80-talet, demoner och spyor. Blandar du dessutom i en gammal zigenarhäxa och en indisk spåman i grytan har du receptet för den här filmen.

Faktumed att gränsen mellan seriös skräckfilm och oseriös gore-b-humor-skräck här är ganska hårfin men endå på ett ganska proffsigt sätt med undantag för en scen som gärna kunde ha hamnat i the extended version för min del *hint* den innehåller ett random hängande skruvstäd i taket (seriöst vem har ett skruvstäd hängandes i taket i en lina i sitt uteföråd) och en makaber överraskningsmåltid bestående av häxögon och tarmar, jaja nog om det och lite mer om handlingen.

Christine Brown jobbar på en bank och sköter avdelningen för lån och liknande. Hon konkurrerar med sin kolega om platsen som direktörsassistent och har just fått rådet av sin chef att inte ge ut lån som är uppenbart ofördelaktiga för banken. Som på beställning kommer en gammal tant in, mrs. Ganush, en gammal zigenartant med ett behov av ett förlängt bostadslån. Christine känner medlidande och trots att hon redan fått förlängning på lånet två gånger förut frågar hon sin chef vad han tycker. Hans svar blir "It's a tough decision. It's your call" och med tanke på en eventuell befodran bestämmer sig endå Christine för att visa vart skåpet ska stå och nekar lånet. Mrs. Ganush får psykbryt och damp på samma gång och överfaller Christine i bilen. Hon kastar en förbannelse på Christine och om tre dagar ska odjuret från avgrunden komma och dra med sig henne ned i hans hem, kort sagt hon ska bli "draged to hell"

Med undantag från en ett fåtal lite överdrivna scener tycker jag endå att det här är en bra och mycket sevärd skräckfilm och då ska jag tillägga att jag inte gillar skräckfilm vanligtvis så ett plus för det.
Som sagt gränsen till att den blir lite för överdriven ibland är hårfin men jag tycker endå att den i 90% av fallen håller sig på rätt sida av den gränsen. Spännande och bra film som faktiskt fick mig att hoppa till några gånger och på det stora hela en film jag skulle kunna rekomendera.

4 slaktade kattungar av 5 blir betyget.

Hej så länge!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0