2012

Eller day after tomorrow on drugs skulle kanske ha varit en mer passande titel.
Jag har sett en del domedagsfilmer under mina 19 (på pricken idag faktiskt) år - The end of the world, knowing, day after tomorrow, the flood ja etc etc men denna toppade faktiskt alla.
Det var som ett gourmetbord av specialeffekter och jag kan inte tänka mig annat än att filmen var extremt dyr att göra.

Handlingen var ungefär som man kunde färvänta sig. Ett par forskare upptäckte att neutriner (en mystisk partikel som endast existerar vid extrema förhållanden och inte har någon fysisk påverkan på oss) påverkats av en rekordstor solstorm och blivit laddade som kärnpartiklar och börjat hetta upp jorden innifrån.
Effekten av detta blir att jordplattorna börjar spricka och skifta plats plus jordbävningar med 10 på richterskalan och tsunamivågor på över 100 meter gör livet svårt för människan.

Jackson Curtis (John Cusack) är en författare med familjeproblem. Frun (Amanda Peet) har vårdnaden om barnen och bor tillsammans med sin plastikkirurgman i malibu. Jackson får dock låna barnen för att dra på kamping till yellowstone.
Väl i Yellowstone finner de att den så vanligtvis idylliska lilla fiskesjön helt torkat bort och kvar finns endast en lerpöl med staket runt. Han väler att slå upp tältet på en annan plats och där träffar han en till synes galen radiopratare (Woody Harrelson) som förespår världens undergång. Mayaindianernas kalender förespådde jordens undergång 21/12/12 och bibel och massa annat tydde tydlige också på just detta. Han hade dessutom också hört konspirationsteorier om att staten bygger stora "ships" för att rädda männskligheten och att platserna auktioneras ut till högst betalande.
Jackson tror naturligtvis inte på något av detta till en början men alteftersom marken börjar spricka och när en jättevulkan kommer från ingenstans låter allt plötsligt inte så galet längre.

Som jag sade tidigare ett gourmetbord av specialeffekter som varar i nästan 3 timmar, toppa detta med lite hollywoodclichéer sen har du filmen. Själv handlingen kanske inte är jätteexaltherande, en familj som försöker överleva naturkatastrofer men det blir intressantare mot slutet tycker jag.
Filmen lämpar sig perfekt för storskärm så har du planerat att se filmen borde du absolut göra det på bio.

Ja som sagt, mycket snyggare än så här blir det nog inte. Jag tyckte endå att filmen var mycket bra och betyget blir nog 3,5. Lite för mycket hollywoodcliché (åh överlever med en sekunds mariginal hundra gånger etc) över den men annars en intressant film.




När ni sett filmen kommer ni förstå det roliga med den här bilden :)

Kommentarer
Postat av: Henrik

Grattis!

Okej, jag ska nog också se den där filmen sen =)

2009-11-15 @ 03:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0