Hej på er trogna läsare

Vad händer där ute?  Har inte skrivit på ett tag, men snälla förlåt mig mina hitils 18 läsare (den 19:e är jag själv) här kommer lite mer. Jag var ganska nydligen (förra lördagen) och kollade på watchmen. Den hade haft premiär dagen innan och det var den fjärde visningen någonsin i Falun vi kollade på (vist är vi supercoola). Filmen var ju rätt hypad och med en svenska i en av huvudrollerna blev media tokig och höll på att skita på sig av förväntan.

Filmen utspelar sig i ett alternativt 1980-tal där kalla kriget är brinnande aktuellt (höhöhö) och superhjältar är lättare att hitta än kackerlackor i badrummet. För superhjältar är egentligen inte superhjältar utan vigilantes-nattvakter. Filmen sträcker sig också över två eror av "superhjältar" då de som var på gatorna på 40-talet och framåt blivit för gamla och lämnat över sina dräkter till andra. Men som sagt även om de är kick-ass på kung fu och har prylar som inte ens dr.gadget inte har så har de inte superfrafter. Den enda som egentligen har några krafter är dr.manhattan, en förymd naken blue-man-group-medlem med krafter som inte kan gämföras med någon annan än våran egen skapare själv, teleportation, kan se in i framtiden och bakåt i tiden och in i andra dimensioner, kan hantera meteria hur han vill, ja you name it. Dr.Manhattan som han alltså heter är på USAs sida och i stort sett enda anledningen till att inte Sovjet skickat sina kärnvapen regnandes över Amerika. Och detta överskuggar i mitt tycke all den andra handlingen. De andra "superhjältarna" springer runt och har sig men allt de gör spelar egentligen ingen roll för det är bara dr.manhattan som egentligen kan göra något. Ok att de har vissa samband tex är silc spectre (malin åkerman) ihop med teleport-smurf men vad de hittar på har i slutändan ingen större betydelse.

Filmen börjar i alla fall med att the comedian blir brutalt mördad och rorschack som blir den första att upptäcka detta drar slutsatsen att någon är ute efter att döda alla watchmen och springer därför runt och varnar alla andra. Sen resten av handlingen är relationer watchmen emellan plus den röda tråd som finns där i bakgrunden om kärnvapenkrig.

När jag satta mig i biostolen förväntade jag mig en x-men rip-off men det visade sig vara fel. För att vara skapad på en serietidning utgiven av dc-comics har den en väldigt speciell handling, inte vad man kunde förväntat sig. Så plus för inovativ handling men minus för att den var poänglös för filmens slutskede. Plus också för att den var nästan 3 timmar lång vilket jag gillar och att den innehöll många intressanta karaktärer.  Men allt som allt gillade jag inte filmen speciellt mycket, den skulle ha fokuserat på handlingen och inte olika birollers bakgrund och historia. Vad kan jag säga antingen gillar man filmen eller inte, jag tror ett stort plus är om man läst den grafiska novellen den är baserad på innan det kommer nog göra det mycket mer intressant.

I alla fall, helt ok biofilm, 3 timmar lång gör det värt pengarna, även om handlingen var utdragen och poänglös var den rätt intressant och jag tänkte inte en enda gång under filmen att jag hellre skulle vara hemma eller att jag slösade min tid så innerst inne måste jag tyckt den var sevärd. Är ni 80-tals nostalgiker eller smurffetichister kan jag rekomendera filmen.

Betyget blir 2,5 av 5 flygande random glasorber på mars.



Några av huvudrollerna, från vänster the comedian, Nite Owl II, Adrian Veidt aka Ozymandias, Rorschach och Silk Spectre.


Japp, han kan till och med göra kopior av sig själv.




Trailern.

Kommentarer
Postat av: Gustaf Lindgren

Sämst film någonsin. Inte värt en nolla. Bra review dock.

2009-03-19 @ 22:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0