Chrono Trigger

Hur står det till därute? Ingen kommer kunna svara på frågan men jag brukar ändå ställa den av någon anledning.
Hur som helst, en spelrecension har ni aldrig sett på den här sidan men det ska ni få göra nu.

Chrono trigger är ett rpg till snes (supernintendo) som utkom år 1995. Då jag själv var fem år vid detta tillfälle har jag aldrig haft chansen att spela det på konsoll. Jag kollade runt på cinemassacre.com för ett par månader sen och kollade på en intervju med james rolf aka the angry video game nerd. Han fick frågan vilket tycker du är det bästa rpg-spelet till snes och han svarade chrono trigger. Eftersom jag har emulator och allt så bestämde jag mig för att prova, det kunde ju inte skada.

För er som har läst dragon ball kan jag bara tillägga att Akira Toryama har designat karaktärerna, vilket syns på en boss speciellt ( ska inte spoila vilken) men han ser ut precis som cell on drugs.

I spelets början är man endast en karaktär vid namn Crono (men man kan döpa honom till vad man vill, bajs eller kisskorv om så önskas), man springer sedan runt i olika hus och på en karneval där man träffar en tjej, hon ber att få följa med en ett tag och hon blir en ny medlem i ens lag.
Vad man inte vet vid tillfället är att hon är kungens rätt motstridiga dotter och att hon så småning om kommer leda en in i en del trubbel. Trubbel är dock bara förnamnet till vad som inträffar snart, Lucca - den lokale uppfinnarens dotter och bästa vän men Crono har uppfunnit en teleportatör. Vid uppvisningen av teleportatören går något snett och ett hål i rumtiden öppnas och in faller Marle (kungens dotter). Crono måste nu bege sig in i en helt okänd miljö, han vet inte vart eller när han är och han vet knappt vem det är han ska rädda.

Efter hand kommer fler och fler karaktärer ansluta sig till gruppen, en robot från framtiden, en groda med svärd och en primitiv kvinna från forntiden för att bara nämna några. Alla har olika förmågor när man parar ihop dem med andra (man har tre karaktärer valda som man slåss med) får de double-techs som de kallas och tom triple-techs dvs att de tillsammans kan göra en sppecialattack. Man reser genom tid och besöker alla möjliga platser, forntiden där dinosaurierna är de högst teknologiska varelserna och som försöker utrota mänskligheten, the dark ages där de upphöjda bor i palats i himlen och de jordbundna i grottor på jorden, medeltiden och nutiden där kungadömet är hotat av den onda magikern magus, framtiden där monstret lavos har förstört all civilisation och robotar försöker ta över herraväldet från mänsikorna.

Det du gör i en tid påverkar alla andra tider, till exempel om du hittar en skattkista i medeltiden kan det ligga en red vest i den, väljer du att ta den kommer kistan vara tom i framtiden men åker du till framtiden och öppnar kistan kommer där finnas en red mail istället för en red vest och åker du sedan tillbaka i tiden kommer du kunna ta red vesten också.

Det enda negativa jag kan se med spelet är att varje gång man stöter på en fiende stannar spelet upp och man måste slåss klart, när man gjort detta får man lite xp, pengar och items sen fortsätter spelet som vanligt. Vist tar lite tid ibland men det är absolut inget problem för min del, skulle det inte vara på det viset skulle man inte kunna ha så komplexa stridssystem som man har. De skulle kunna ha placerat ut lite färre dåliga fiender så skulle spelet ha flutit på lite bättre men som sagt över lag fungerar det väldigt bra endå.

5 av 5 blir betyget och jag kommer definitivt spela det igen.


Kommentarer
Postat av: Andreas Lindgren

Du får hjälpa mig att fixa någon dag! =)

2009-06-29 @ 18:27:24
URL: http://glorfindel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0