Push

Push är ännu en film i superhjältegenren, eller ja övernaturliga krafter-genren. Den kom i februari det här året men har smitit förbi de flesta ganska obemärkt, vilket jag tror beror på att det inte är en marvel eller dc-comics-produktion. Man skulle kunna likna filmen med serien heroes, det är väl det närmast liggande i nuläget vad jag kan komma att tänka på.

I huvudrollen hittar vi Chris Evans antagligen mest känd från the fantastic four där han spelar the human torch. Dakota Fanning från bla Världarnas krig är även hon med. Upplägget på filmen är sådant att det finns åtta superkrafter ( som presenterades i filmen i alla fall) alla har givits jättecoola (not) namn. Watchers kan se framtiden, pushers kan flytta föremål med tanken, sniffers kan lukta på saker och veta vart personen som haft föremålet befinner sig nu, bleeders kan skrika så att folk typ dör, i alla fall går väldigt mycket glas sönder, vissa kan radera folks minnen, shadows kan dölja saker från sniffers, shapers kan ändra form och färg på föremål under en stund och sist men inte minst de som kan kontrollera andras tankar och säga åt dem att göra vad som helst (jag minns inte vad de kallas).
Som i alla filmer finns det ett ont "företag" som ska döda alla och i vanlig ordning kallas det här onda företaget kort och gott för "the company" precis som i heroes, prison break and so on.

Filmen utspelar sig i hongkong helt och hållet och filmen börjar med att man får följa Nick Grant i sin vardag i ett halvsjaskigt kvarter. Han försöker använda sina krafter till att vända tärningar och vinna pengar (han är en pusher) men anklagas för fusk och jagas iväg av arga hongkongar(are?) Väl hemma i lägenheten igen knackar två sniffers på dörren, utsända av the company, de sniffar på hans saker och konstaterar sedan att han inte kommer kunna fly utan att de hittar honom. Det the company vill göra är att bygga en "supermutant" genom att injecera ett serum i folk med krafter som kommer få deras förmågor att öka avsevärt, sedan planerar de väl att använda detta i något ont syfte antar jag, det framkom inte riktigt i filmen eller så missade jag det. När sniffarna har gått knackar en 13-årig tjej (Dakota Fanning) med långt, rosaslingat hår och lite småemo kläder på dörren. Nick hinner inte reagera riktigt utan tjenen kliver in och börjar kolla i kylskåpet. Tjejen som egentligen heter Cassie visar sig vara en watcher och har sett i framtiden att hon och Nick och massa andra kommer dö om de inte hittar en speciell väska.

En annan film som jag gärna för tankarna till när jag tänker på Push är Jumper, och egentligen nästan alla superhjälte/krafter, xmen, heroes där det onda företaget ska döda de goda och göra något skurkaktigt. Hur som helst vad jag ville komma till är att filmen var lite för icke-nyskapande men den var ändå underhållande på sitt vis. Det är visserligen en så pass exploaterad genre att det är svårt att vara nyskapande men jag tycker att ska man ge sig in i leken får man faktiskt lov att komma med något annat än ett ont företag som ska jaga de, nej ush kom med något bättre bara.

Den perfekta målgruppen för den här filmen är nog pojkar i 14-15 årsåldern men passar de flesta som gillar genren. Ganska kul, underhållande och fartfylld men rätt töntig ibland och lite begränsad.

Betyget på filmen blir 2 skrikande jakuzamän av 5.

Är du ett fan av superhjältegenren kan jag dock rekomendera dig att se den här filmen.

Over and out.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0