Död snö

Så heter den film jag senast såg och som jag snart ska prata lite om. Först ville jag bara säga att nyhetsmorgon i svt är rätt torrt och tråkigt men det har sina stunder, bland annat en väldigt bra filmrecensent, kolla här
idag recenserar han bland annat antichrist och terminator salvation (som jag ska se på bio ikväll) och självklart kommer skriva om imorgon.

Jo död snö var det. Det här är garanterat inte i stil med något ni tidigare har sett eller upplevt, det kan jag garantera er.
Här kommer en försmak.


Känsliga tittare varnas.




Norrmän som slaktar nazistzombies med motorsåg och hammare till tonerna av norsk dansbandsmusik.
Jag gjorde dock en tabbe när jag "skaffade" filmen och glömde svensk text så fick se hela med norskt tal, vilket gav den en mer genuin stäming men man förstod inte allt vad de sa.

Hur som helst, klippet jag just visade utspelar sig i slutet på filmen så här börjar det verklgien spåra ur men innan dess har det faktiskt varit en rätt läskig film. Man tänker sig något i stil med rambo 4 i norska fjällen när man ser klippet men det är mer en blandning av det och I am ledgend. Ett gäng norska ungdomar (läkarstudenter) åker upp till en stuga på fjället för att bo där i några dagar och koppla av och roa sig. De åker snöskoter och kastar snö på varandra. En kväll kommer en gammal gubbe från ingenstans och knackar på dörren, alla blir rädda för honom men han berättar att platsen de befinner sig på var en hemvist för tyska soldater under andra världskriget som hade stöldgods med sig. Norska bybor gjorde ett överfall på dem för att ta tillbaka sina värdesaker, de lyckades men några av de tyska soldaterna flydde upp på fjället för att undkomma. De frös ihjäl där men nu hade de återvänt för att ta tillbaka sitt krigsguld.


Filmen börjar väldigt stämningsfullt oh lättsamt med alla glada ungdomar som ger sig ut för att ha kul men övergår snart till att de inser att de inte är helt ensamma ute i ödemarken. Något annat är där och smyger omkring ute bland träden. De märker att något inte är som det ska och blir mer och mer misstänksamma.

Jag gör här en lista med vad jag tyckte var bra respektive dåligt med filmen.

+ Otroligt bra foto och ljussättning
+ Uppbyggande/eskalerande skräck
+ Unikt koncept
+ Aldrig stillastående
+ Passande miljö

- En smula oseriöst (men det var nog meningen)
- Lite enkelspårig handling.

När jag väger för och nackdelar mot varandra märker jag att jag faktiskt tyckte det var en rätt bra film, den var läskig i början som en skräck och gick sedan över till en andra världskriget-film. Jag personligen tycker inte om hela skräckfilmsgenren och jag kan enkelt säga att jag aldrig innan den här sett en bra skräckfilm (ja ok då black sheep men den var inte bra egentligen, den var bara bra för att den var dålig, om ni förstår vad jag menar).

Jag ska inte sätta betyg på filmen idag med hänsyn till att jag personligen är lite av en våldsälskare nät det kommer till film och detta faktum kommer nog att dunkla ned min helhetssyn. Det enda jag kan säga som slutord är: grabbar se filmen, tjejer se inte filmen.



Jag återkommer imorgon med en recension av Terminator Salvation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0