Avatar

James camerons nya superhype som hade premiär den 18e i sverige och är hans första biofilm sen han gjorde Titanic 1997. James har regisserat Terminator 1 och 2 men inte terminator salvation vilket är ganska roligt för Sam Worthington som spelar huvudrollen i Avatar spelar huvudrollen i just den filmen, varför det är roligt får ni klura på.

Med en budget på $237,000,000 är Avatar den tredje dyraste filmen genom alla tider bakom bara harry Potter och fullblodsprinsen och Spider-man 3 som är den dyraste på $258,000,000 dollar. Med en sån budget kan man förvänta sig ganska flådiga specialeffekter och efter att ha sett filmen kan jag nästan påstå att flådigt är en underdrift.
jag är ganska övertygad om att det inte går att göra mycket snyggare än så här men trots det tycker jag många
gånger att Na'Vi (urinvånarna) rör sig lite konstigt. Ur visuellt synvinkel är det det enda jag kan klaga på, annars var hela filmen överdrivet snygg.

Filmens handling tar plats år 2154 på en avlägsen måne till en blå jättegasplanet likt jupiter.
Pandora som planeten heter är en plats väldigt lik vår egen jord och är också anledningen till att många människor gör den sex år långa resan dit för att skövla den på dess naturtillgångar. En av de som kommer dit är en rullstolsbunden marinsoldat vid namn Jake Sully (Sam Worthington) men han kommer inte dit i egenskap av sin militärutbilning utan han är utsedd att vara en "avatar-driver" Fullstora replikor av urinvånarnas kroppar som styrs genom någon slags mekanisk sarkofag hemma i basen. För Jake är det världens befrielse eftersom han nu har ben igen och kan springa runt hur han vill i den nya världen. Efter en expedition i jungeln blir har separerad från sin grupp och går vilse. Trött, hungrig och förvirrad blir han hittad av Neytiri som är en Na'Vi dvs en riktig urinvånare. Han blir för till deras by vilket är benägen innuti ett enormt träd.
Han blir mer och mer hemmastad och börjar snart tvivla på om människorna verkligen har rätt att vara på Pandorum.

Väldigt intressant film med ett enda stort moraliskt budskap: människor förstör. Jag tror verklien på detta, skulle Mars vara Tellus 2 skulle vi inte tveka en sekund att åka dit och skövla allt och bygga städer.
Den är unik på det viset att människan är boven i dramat och det är nog budskapet filmen försöker få igenom, vi har inte rätt till så mycket som vi tror och tycker.

Hela filmen fascinerande och bra men stundvis tycker jag att Cameron tar ned den till en lite för barnslig nivå och det tror jag inte filmen tjänar på i längden, merparten av filmens besökare är nog några jordsnurr äldre än 11.
I övrigt var filmen väldigt indragande och övertygande, man kände med Jake och Neytiri och mot slutet skämdes man nästan för att vara människa och inte en blå gigantisk slime-smurf.
Filmens största starkhet var miljöerna som var extremt snyggt gjorda och intressanta, man försöker föreställa sig  vad man själv skulle göra om man kom till en helt ny värld med helt nya varelser och outforskade områden.

2,5h var filmen vilket alltid är ett plus om den är bra och det var denna.
Antagligen inte den bästa filmen ni kommer se under eran livstid men absolut en väldigt bra sådan och jag ångrar inte för en sekund att jag gick på bio och såg den. Storslagen och faktiskt gillade jag handlingen.
Minus för att den var lite barnslig och clichéig ibland men på det stora hela en bra film.

Betyget då, hmm... 3,5 känns lite för snålt så det blir nog 4 av 5 nedfrysta parasiter i ett rymdskepp.



God Jul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0