Vad som gör en film bra.

Fick en begäran på dagens topic och ja varför inte, för vad är det egentligen som gör en film bra?
Allt är relativt och smaken är som baken, det jag tycker gör en film bra är det antagligen ganska många som tycker gör en film dålig. För vissa kan det räcka med att en film innehåller en T-rex och kulsprutor för att det ska vattnas i munnen och en del analyserar in i minsta detalj och har väldigt specifika krav. Jag själv har en ganska bred smak men det finns en del genrer som jag inte klarar av och jag ska snart förklara varför.

Kärleks/drama/komedi - visst det kanske finns en del helt ok typ Nothing Hill, Bridget Jones, Pride and Prejudice men i grund och botten är de likadana. En tjej/kille skaffar en pojk/flickvänn som de blir tillsammans med gör slut och in i bilden kommer en annan person (för det mesta ett ex) den nya ser detta och blir förkrossad, det kan även vara så att de gör slut på grund av exet, hur som helst, de blir tillsammans igen och oftast ska tjejen resa iväg (90% av fallen) och då kommer killen på sitt misstag och reser för att hindra henne och de blir tillsammans och kysser varandra och alla applåderar.
Kärlek må vara fint men inte speciellt intressant efter den niohundrafyrtioelfte filmen.

Så alltså, förutsägbar, uttjatad och ofta väääldigt icke-nyskapande är kärleksfilmens essenser för mig. Så länge det inte kan göras med en tvist blir det ofta bara tråkigt och dåligt för mig.

Nummer två är skräckfilm. Återigen är det förutsägbar-spöket som spökar. Ett gäng ungdomar åker till en öde plats och bestämmer sig för att sova i första tänkbara husruckel/tält. Man får se en mördare med en kniv eller något som stryker omkring utan att uindomarna vet om det. En ungdom ska sedan gå till en mörk plats och kolla något utan anledning och då hoppar en katt fram och alla blir jätterädda. Sedan börjar undomarna bli mördade och de bestämmer sig då för att dela upp sig utan anledning och det slutar med att alla utom huvudpersonen eller alla dör. I sista scenen på filmen visar det sig att det inte slutade lyckligt för då återkommer mördaren som man trodde var död och sen slutar filmen.

Återigen finns undantag - exorcisten, the omen mf. Jag älskar dock av någon oförklarlig anledning zombiefilmer, jag har ingen förklaring på detta men det är väl för att jag är man och män är djur och djur är barbariska.
Hur som helst borde ni nu vid det här laget ha listat ut vad mitt första kriterie är för en bra film...... ja juste - oförutsägbar, otroligt viktigt för mig och kanske är det därför jag dras till titlar som död snö och lesbian vampire killers.

Viktigt nummer två (och jag ska inte dra ut på svaren lika mycket nu) är bra handling, det mest uppenbara men också det viktigaste. Visst en film kan vara underhållande och till och med bra utan någon speciellt invecklad handling och jag syftar då främst på de flesta action och krigsfilmerna som finns. För att en film ska vara riktigt bra krävs dock en bra, spännande och välskriven handling. Några av mina absoluta favoritfilmer som Gran Torino och The Prestige skulle inte vara någonting utan sin handling.

Bra skådespeleri är ju så klart viktigt (captain obvious som tagit över tangentbordet nu). Dåligt skådespeleri kan se ut så här:



HAHAHA skrattar varje gång jag ser det där, här kommer en annan:




Och sist men inte minst krävs det så klart att filmen är bra gjord, en hög budget är att föredra och en skicklig regissör och producent och allt annat, ja ni vet själva. Ska man ha specialeffekter är det viktigt att de är bra annars förstör man allt, har man en skräckfilm där monstret ser ut som ett 5-pixligt supermariospöke kommer hela stömningen förstöras.

Så för att sammanfatta det hela, en film ska innehålla:

-Bra skådespel
-Bra handling
-Bra ljussättning, kameravinklar och trovärdiga specialeffekter och dataanimeringar.
-Den får absolut inte vara förutsägbar. Att se en förutsägbar film är som att  peta sig i röven med en gaffel, det är inte kul men man vet vad man har att förvänta sig.
-Nyskapande, de flesta vill se något de aldrig tidigare skådat.


Captain Obvious signing out.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0