Lesbian Vampire Killers

Ja titeln säger allt, detta måste vara en annorlund film. Vilket det naturligtvis också var, på ett fantastiskt vis.
Av någon oförklarlig anledning dras jag till filmer med lite smått märkliga koncept, när man hör talas om filmen höjer man först på ögonbrynen och suckar men sen blir man snabbt sugen på att veta mer.
Jag har förut skrivit om filmen död snö med nazistzombies i de norska fjällen och det här var lite samma grej i den månen att man kunde inte innan filmen sätta tummen på var det var för något och det är det som gör sånna här filmer så tilltalande för mig.
Vi kan alla klychorna i kärleksfilmer, ett par gör slut, killen hittar en ny tjej, killen blir tillsammans med sitt ex igen och den nya tjejen blir arg, killen inser sitt misstag och springer till flygplatsen för att stoppa tjejen som ska resa bort för alltid, de pussas och filmen är slut.
Det där var handlingen i stort sett varenda kärleksfilm som någonsin gjorts. Att förutspå handlingen i en sån här film är nästintill omöjligt och det finns inget att relatera till vilket gör att filmen blir ännu mer oförutsägbar.


Till vänster Fletch, till höger Jimmy.

Filmens genre är först och främst komedi men också skräck och action.
Två killar - Jimmy och Fletch, den ena en misslyckad småbarnsclown som fått sparken för att han slår barn i ansiktet och den andre har just blivit dumpad av sin flickvän (känner vi igen klychan?), bestämmer sig för att ta en resa för att glömma det gamla. Jimmy kastar en pil på en tavla över England för att bestämma resemålet och pilen fastnar på en liten stad i nordöstra England.

Väl framme i staden ser de genast ett gäng tjejer som kommer utgåendes från en bar, båda tappar hakan och springer in på baren för att se om det finns fler. Inne i baren sitter 8-10 gamla gubbar med skägg och stirrar på dem. Bartendern säger till dem efter en stund att om de behöver någonstans att sova finns ett gratis värdshus på andra sidan skogen, dessutom var tjejerna de mötte på vägen ut också på väg dit.

Väl framme i stugan festar de och har kul men tjejerna försvinner en och en och de konstaterar snabbt att vampyrer är ute efter dem och inte vilka vampyrer som helst, lesbiska vampyrer.
Med hjälp av en präst och ett svärd "the cock sword" måste de befria byn från den onda vampyr-"drottningen(?)"
Ja en stor ond och gammal vampyr helt enkelt.

Jag förväntade mig världens b-film men i slutändan tyckte jag filmen var riktigt underhållande och rolig. Den var heller inte lika budget och dåligt gjord som jag förväntat mig utan den haed en ganska egen och cool stil, den påminde lite om Sin City-filmerna men notera då "lite".



Betyget för min del blir 4 av 5, oförutsägbar, rolig, annorlunda, händelserik och snyggt gjord. Jag varnar er dock, den kräver en speciell sorts humor men jag tror nog endå att de allra flesta skulle tycka den var rolig.

PS jag måste bara göra lite promotion för en videoblogg jag tycker är väldigt bra. Ha det bra tills nästa gång!
Här kommer videobloggen:



Kommentarer
Postat av: Gustaf Lindgren

Jag tycker också filmen var både bra och oförutsägbar. En annan grej som var bra med filmen var att den aldrig var tråkig. Det hände alltid något spännande / roligt och man kunde aldrig slita blicken från tv-skärmen!

2009-08-03 @ 14:10:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0