Inglorious Basterds

Omtalad går det inte ta miste på att den är. Men är den egentligen så bra som man säger? Jag kan avslöja att den är vad jag tycker väldigt "Quentin Tarantino" oförutsägbar, blodig och våldsam (till och från), samt de lååånga men ändå intressanta dialogerna. Och jo så klart, de roliga b-films inslagen som förekommer i filmerna och då menar jag inte b-film som i dålig utan lite lustiga grejer som förekommer (bland annat att filmen är uppdelad i kapitel i stumfilmsanda mm), ni fattar när ni ser filmen.

Som sagt man vet aldrig vad man ska vänta sig när det gäller Tarantino, jag hade förväntat mig en actionrulle men insåg ganska snart att sådant inte var fallet, snarare ett drama med små inslag av action. Filmen handlade inte heller helt och hållet om Brad Pitt och hans gäng som jag hade trott utan en hel radda karaktärer men allt flätades ihop fint mot slutet.

Jo så här är det; Aldo Raine (Brad Pitt)och hans basterds härjar för fullt i Frankrike till Führerns förtret.  Det är ganska svårt att förklara handlingen då den mest består av samtal mellan en hel hög olika karaktärer som är ganska fristående så det är ganska svårt att sätta tummen på handlingen ibland men jag ska göra mitt bästa. Fyra år innan den nuvarande handlingen utspelar sig får man se en bonde i Frankrike som gömmer judar under sitt golv. Bonden får besök av en SS-officer vid namn Hans Landa och efter ett långt samtal lyckas han övertala bonden att avslöja vart judarna är. Alla blir skjutna utom en ung tjej som lyckas fly. Fyra år senare (där handlingen utspelar sig genom resten av filmen) får man se tjejen som nu är äldre och börjat driva en biosalong. Hon kommer i kontakt med en ung tysk soldat som flörtar hejdlöst med henne men hon är inte så förtjust i tyskar vid det här laget och ger honom nobben. Det visar sig att den unge tysken är krigshjälte och har fått en film gjord efter sig, efter många om och men lyckas han få filmpremiären till hennes biograf.
Till filmvisningen kommer inte bara Goebbls utan även Adolf Hitler själv och alla andra betydelsefulla tyska befäl. Kvinnan ser detta som sin chans att planera ett attentat mot Hitler och alla andra och hämnas sin familj men hon är inte den enda, the basterds gör även de ett besök på biografen.

Filmen är briljant på sitt vis, det är något speciellt med Tarantinos filmer som bara han kan åstakomma, de är skumma men endå bra. Ja jag kan faktiskt inte riktigt säga varför den var bra men det tyckte jag. Det jag skulle kunna ge lite minus på är att dialogerna känns ibland lite väl långa och 150 minuter som filmen var började min rumpa kännas ganska öm, min åsikt är alltså att man kunde skurit ned lite på babblet och fått filmen att flyta på lite bättre, dessutom skulle min rumpa blivit lite gladare och mindre öm.

Betyget blir 4 av 5, intressant film som helt klart är sevärd. Gillar du Tarantinos stil har du ingen anledning att inte se denna.




Kung på italienska!

Kommentarer
Postat av: Gustaf Lindgren

Grym film 5/5! :D:D:D:D:D:D

Haha italienskan är skoj.

2009-08-26 @ 10:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0