District 9

Jag har nu sett District 9 på bio och här kommer i vanlig ordning några åsikter om filmen.

Hela filmen är uppbyggd nästan som en fejkdokumentär vilket är hela charmen med den. Man ska uppleva att det man kollar på skulle kunna hända i verkligheten och de lyckas i mitt tycke bra, den är så sklart väldigt orealistisk och så vidare men man får endå känslan av det skulle kunna vara verklighet.

Ett stort alienskepp har stannat ovanför Johannesburg, ingen vet varför men de verkar inte ha några planer på att göra något. Efter ett tag åker man med helikopter upp till skeppet och svetsar upp det, innuti finner man ca en miljon (ja bokstavligt talat) svältande aliens. Man skeppar ned dem till district 9 och stänger in dem med murar i slumområdet (detta visas som en nyhetssändning). Man hoppar sedan över till någon slags dokumentärform där ett filmteam följer Wikus Van De Merwe som är chef på byron för alien-relationer och som har som ansvar att flytta alla aliens till ett nytt område utanför Johannesburg till följd av alla kravaller från lokalinvånarna.

En spännande och annorlunda film och den får en verkligen att tänka i andra banor än vad man brukar. Filmen visar slumen ur allas synvinklar och hur människorna missbedömer aliena och behandlar dem som boskap nästan och ur alienas synvinkel och deras kamp för att överleva i slumen och kanske till och med klara av att återvända till sitt skepp en dag. Det är nästan som en film med ett moraliskt budskap om något som inte finns, eller så är budskapet att vi inte ska underskatta det vi inte känner till så mycket om.
Hur som helst en underbar film som också innehåller några riktigt coola actionscener för de som gillar det och en intressant handling och ett bra koncept.

4,5 kattmatsburkar av 5, känns länge sedan jag satt ett dåligt betyg på en film men jag klagar inte för jag vill ju att alla filmer jag ser ska vara bra.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0