60 minuter av mitt liv jag aldrig kommer få tillbaka...

Efter en låååång långfredag bestämde jag mig för att liva upp stämingen lite och faktiskt göra något.
www.webb-tv.nu är en bra sida där all svensk webbtv har samlats på samma ställe och en del tips på populära program finns på förstasidan. Något jag ganska genast noterade var att avsnitt numero uno av talang 2009 fanns och jag tänkte, ja varför inte roliga framträdanden och någon galen filur att skratta åt. Oj vad fel jag hade, hela evenemanget och allt som har med det att göra gjorde mig nästan gråtfärdig.

Det börjar med att de nya programledarna introduceras - Tobbe trollkarl har i år förflyttats från juryn till programledarpositionen.
Programledare nummer två är Markoolio. Syftet med dessa två herrar är att de ska stå bakom scenen och vara lite smålustiga och liva upp stämningen men för mig har de motsatt effekt, varje gång de öppnar käften får jag lust att lägga mig på golvet och dö bara för att slippa höra deras tillgjorda, barnprograms-flamshumor.

Juryn är också delvis ny för i år, Tobbe och den andra tjejen som ingen vet namnet på men som är programledare för singing bee och är gift med Martin Stenmarck har blivit utbytta mot en annan talangscout eller något och i vanlig ordning för att inte diskriminera någon kvoterar man in en kvinna (eller möjligtvis transa?) Charlott Perelli. Bert Karlsson är i vanlig ordning kvar i alla fall och det enda som gör programmet en grutta sevärt.

Kvällens tävlande var i vanlig ordning helt talanglösa och inte ett dugg roliga att kolla på. Den första killen som gick upp på scenen gjorde någon slags teaterövning. Ni vet hur man kan tycka personer är roliga bara för att de är så dåliga och skämmer ut sig, det här var inte ens roligrt ur det aspektet, det var bara urbota tråkigt, man satt nästan och önskade att det skulle bli reklam så att man fick se något mer underhållande. Vid det här laget undrar ni kanske - varför stängde han inte av om det var så dåligt? Flera anledningar, nummer 1 - det var som sagt en låång långfredag med få andra alternativa sysselsättningar, nummer 2 - I'm a man with faith, kanske skulle det snart komma någonting som gjorde det värt att se, en ny Paul Potts? Jo en Paul Potts-kopia kom det allt, en kärring i drakulakostym som sjöng nessun dorma. Åh va fint du sjunger tyckte hela juryn och skickade vidare henne. Ingen tog notis om att hon såg ut som dracula och körde på ett uttjatat koncept som alla fått nog av, nej nej, vidare med henne, hon sjöng ju bra.

Och en annan sak som stör mig är - varför får sångare ställa upp? Jag trodde Idol var ett stort forum nog för dem, vad ska de till talang och göra? Det är ju till och med samma kanal som gör båda programmen. Ok om det är ett helt band som har någon udda gimmick eller liknande men folk som står rätt uppochned och sjunger borde söka till idol istället. Och då tänker jag på de som sjunger vanligt, idol är till för de som vill bli popmusiker så joddlare och operasångare är väl välkomna till talang då antar jag.

Och varför ska hela programmet vara en exakt kopia av den brittiska versionen?? Ok att man tar konceptet och gör det till sitt eget men ska man kopiera minsta detalj tycker jag man lika gärna kan köpa in det brittiska programmet, det är nog endå fler roliga artister där.

Och sist men inte minst, toughen up for ffs juryn. De skickar vidare varenda unge som auditionerar varesig de är bra eller inte bara för att de är söta. Idag skickade de vidare en unge som cyklade enhjuling och jonglerade, hade en man i 20-årsåldern gjort samma sak är jag rätt säker på att han inte hade gått vidare. Ok att det är svårare för barn att göra dessa saker men det är endå inte kul att se på, det blir som att kolla på kaninungar, man tycker om dem för att de är små och gulliga men sen när det är stora och skiter ner sin bur och sig själva hamnar de på blocket "säljes på grund av tidsbrist" aka I don't give a shit.

Det enda bra med talang 2009 är egentligen Bert Karlsson men det är inte på långa vägar tillräckligt för att programmet ska bli ens sevärt.  En blandning av allt det ovan nämnda gör talang 2009 till en upplevelse som påminner om att bli lobotomerad med rostiga verktyg samtidigt som man skitit ned sig själv.

Betyget till den nya säsongen av Talang bli 0 av 5. Jag skulle hellre äta schimpansavföring än att se ett till avsnitt av dyngan.

tack och adjö :)

PS: Jag kännde mig lite som AVGN när jag skrev det här, kommentera och säg era åsikter det skulle värma mitt hjärta.

Kommentarer
Postat av: Gustaf Lindgren

Det där om kaninerna var så roligt, " aka I don't give a shit" hahah så sant.

2009-04-13 @ 12:05:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0