Arn - flopp eller succé?

Ja det verkar nästan som att detta lutar mot att bli en filmblogg, inte helt och hållet dock. Men varför inte, för vem gillar inte film? Det skulle nästan vara som att säga att man inte tycker om musik, variationsbredden är för stor för att det inte ska finnas något för alla. Förra gången skrev jag om den första batmanfilmen men smaken är som baken och denna gång handlar det om svensk äventyr/action. Jag var nämligen och såg den avslutande delen av Arn-serien på bio (om man nu kan kalla det serie då det är två filmer men aja). Jag hade inte tänkta att berätta så ingående eftersom de flesta som läser detta inte ännu sett filmen men jag delar gärna med mig av mina synpunkter på den.

Jag är väldigt kritisk till svenska filmer ska jag börja med att tillägga. Innan jag såg arnfilmerna var den enda sevärda svenska filmen (i mitt tycke) kopps. Lika kritisk var jag dock inte innan jag satte mig i biosalongen och skulle se Arn Tempelriddaren. Minns ni hypen som var innan premiären? "Sveriges genom tiderna största filmsattsning" och i aftonbladet kunde man läsa varje dag om Jan Guillou och allt runtomkring filmen. Men det var nog den här hypen som gjorde att filmen blev en sån besvikelse för så många. Jag minns att jag under hela filmen satt och tänkte "åh undrar vad alla pengarna hamnade" och "snart måste något stort och dyrt komma". 210 miljoner kostade det att göra arn, men det man ska ha i åtanke är att det var två filmer och varje film kostade alltså 110 miljoner var vilket i sig är en svindlande summa pengar men egentligen inte om man gämför med de hollywoodproducerade filmer vi är vana att se på. Till exempel kostade den senaste pirates of the caribbean-filmen - at the world's edge (vid världens ände) ca 300,000,000 dollar att göra vilket motsvarar ungefär 1,8 miljarder kronor. Så alla gick in i biosalongen med så höga förväntningar att de bara blev besvikna på grund av det. När jag ett halvår senare såg filmen på dvd igen tyckte jag den faktiskt var rätt bra men då hade jag faktisk under sommaren också åkt runt till filmens inspelningsplatser till exempel klostren vid Varnhem och Gudhem.

Men det var nog det som gjorde tvåan så bra, det fanns inga direkta förväntningar. Man ville bara veta hur historien skulle sluta och hur det skulle gå för Arn. Och den här gången blev jag inte besviken, filmen var riktigt välgjord för den lilla budgeten den faktiskt hade. Närmare än så tänker jag inte gå in på det utan ni får själva gå och se filmen. 4 stjärnor av 5 är den väl förtjänt av. Så nästa gång ni har lust att se en svensk film då vet ni att det är arn eller kopps som gäller :)

Ha ha, my movie was more expensive than yours, the fact that it sucked monkeys ass shouln't count because everyone knows that it was very expensive. Trust me on this I'm a pirate...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0