Dubbelt upp av Norton

Och med Norton menar jag inte virusprogrammet utan så klart skådespelaren. För er som inte känner igen namnet ska jag ge er ett ansikte att förknippa det med.



Han har medverkat i filmer som Röd Drake, American History X och Fight Club samt de två senaste filmerna jag sett - The Illusionist och The Incredible Hulk (Hulken 2). Det blir alltså inte bättre än två nya filmrecensioner, båda innehållandes den skäggiga gubben på bilden.


The illusionist handlar om en man med nästan övernaturliga förmgor att framkalla illusioner, eller är det blott ett trick?
Eisenheim (Norton) som illusionisten heter bor i Wien - Österriket i början på 1900-talet och försörjer sig på att hålla föreställningar för allmänheten på en smått sjaskig teaterscen. Pengar rullar in som vår käre rappare Petter skulle uttryckt sig och Eisenheim lever ett ganska normalt liv om man ser till omständigheterna. En dag träffar illsuionisten sin barndomsförälskelse - Sophie (Jessica Biel) som tillsammans med sin make kronprinsen besöker en av hans föreställningar. Kronprionsen stör sig oerhört på Eisenheims trick och han tänker inte nöja sig innan han lurat ut hur de fungerar så han bjuder därför in honom att ha en föreställning på hovet. Sophie som nu är en dam av betydligt högre klass än sin barndomskamrat faller åter i förälskelse i denne, till kronprinsens förtret. Kronprinsen vägrar lämna ifrån sig henne till en annan man och skammen får honom att fatta sitt svärd och avsluta allt för gott. När Sophies kropp hittas livlös i ett vattenhål börjar polisens arbete, första misstänkte blir Eisenheim men var det verkligen han som gjorde det?
När illusionisten får Sophies ande att återvända från dödens rike mitt under en föreställning tätnar gåtan ytterligare, hon ger ledtrådar om mordet men endast korta och hon talar i gåtor.


Mycket annorlunda och spännande film i en intressant tidsperiod. Hur ofta ser man en hollywoodfilm som utspelar sig i Wien i början av 1900-talet? Bara det gör den till intressant. Om man skulle lägga denna filmen i ett fack skulle man lägga den under drama, thiller,deckare, romantik, mystik, ja den är så otroligt mycket. Man skulle kunna sammanfatta det som ett starkt drama med en vacker kärlekshistoria fylld av spänning och mystik i en svunnen tid. Över lag är det en bra film även om den i min smak kan kännas för overklig. Jag tycker att ska man ha en film med ett verklighetstroget perspektiv ska man inte blanda in massa orealistiska saker som påminner en om "ja justja, det är ju bara en film, på låtsas" sånt förstör stämingen för mig. Som parallell kan jag nämna filmen Cloverfield som var jättebra och spännande till mr.godzilla-wannaben visade upp sig och förstörde spänningen. Men om man bortser från detta var det en väldigt bra film med en handling få andra filmer kan jämföra sig med. Den var snyggt gjord och skådespelet super, jag gillade speciellt Rufus Sewell som kronprins Leopold. En fyra av fem blir mitt betyg.


Vi hoppar nu från en kronprins grön av avundsjuka till en man som är bokstavligen grön. Bruce Banner (Edward Norton) har flytt från U.S.A ned till Brazilien där han nu lever och försöker komma på ett botemedel mot sitt "mr.Hyde"-syndrom.
Generalen vill fånga hulken för att kopiera hans blod och skapa supersoldater men Bruce tänker inte låta  sig fångas.

Mycket mer handling än så har filmen inte för det är ju en actionfilm fullproppad med hollywoodaction.
Filmen är mycket bättre än sin föregångare (Hulk från 2003) och känns mycket mer trovärig nu. Det beror anagligen på att den bytt regissör från Ang Lee till Louis Leterrier. Jag hade verkligen inga stora förväntningar på den här filmen när jag tog ur den ur fodralet och stoppade den i dvdspelaren men jag blev possitivt överaskad. Jag skulle inte påstå att det var en jättebra film men bra var den. Jag kan faktiskt rekommendera att se den för den var spännande och händelserik, de två faktorer en film måste ha för att inte bli tråkig.
Det finns två oskrivna regler med alla marvelfilmer, Stan Lee (marvels skapare) måste göra en cameo och sen måste någon karakrär säga en otroligt töntig oneliner. I detta fall sade hulken så här i slutscenen "Hulk, smash!"
Jag tänkte jag drar upp några fler exempel...

The fantastic four - It's clobbering time! - The thing
Ghost Rider - We are legion because we are maaaaany - Legion
Transformers - I am Megatron! - Megatron

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men ni förstår min poäng. Och tro mig det kanske inte låter så illa när man läser det så här men i film finns det inget värre än en töntig oneliner.
Trots detta är The Incredible Hulk en klart sevärd film. Filmen får 3 av 5 i betyg av mig.

Tack för mig och på återseende.

Kommentarer
Postat av: Andreas Lindgren

The Illusionist är grym! =D

2008-12-12 @ 11:19:22
URL: http://glorfindel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0